Cognitieve dissonantie

Deze heb ik even gejat van FB, klopt wel! MIND F*CK 😉

Als je met 3 prikken: alsnog een positieve testuitslag krijgt zegt men: ‘zonder die prikken had ik klachten gekregen.’

Als je met 3 prikken: alsnog klachten krijgt zegt men: ‘moet je nagaan, zonder die prikken was ik super ziek geworden’.

Als iemand met 3 prikken: alsnog heel ziek geworden is zegt men: ‘moet je nagaan, zonder die prikken was ik in het ziekenhuis beland’.

Als iemand met 3 prikken: alsnog wordt opgenomen in het ziekenhuis zegt men: ‘moet je nagaan, zonder die prikken lag ik op de IC’.

Als iemand met 3 prikken: alsnog wordt opgenomen op de IC zegt men: ‘moet je nagaan, zonder die prikken was ik dood gegaan’.

Als iemand met 3 prikken: alsnog dood gaat zegt men: ‘De prikken werken wel, maar Jantje was natuurlijk al heel ziek’.

Dit is een goed voorbeeld van Cognitieve Dissonantie. Deze term uit de psychologie, staat voor de spanning. die ontstaat als waargenomen feiten of opvattingen in strijd zijn met de eigen overtuiging of opvatting. Hierdoor gaat men rationaliseren en vanuit tunnelvisie vasthouden aan eigen overtuigingen. omdat toegeven een aanslag is op hun identiteit. Blijf je gezonde verstand gebruiken mensen!✌🏻💜

Published by

ludwigvanel

I am an author & an anarchist

Leave a comment